The Importance of Physical Culture in the Development of Cognitive Functions in Medical Students
Abstract
The article examines the features of the formation of cognitive functions of students at different stages of their studies at a medical university and the impact on the IQ of primary school students and graduates of a medical university of systematic physical education and sports.
Materials and methods. The study involved students (n=215) from Yaroslavl State Medical University, Faculty of Medicine and Pediatrics. The following techniques were used: the Hans Eysenck test and the Hugo Munsterberg test.
Results. According to the results of the study, it was revealed that graduates have an average IQ level (113±2.8) significantly higher (p <0.05) than first-year students (108±3.9). When comparing the average IQ level of students who regularly engage in sports and ignore physical education, significant differences were found (p <0.05). The data obtained can be used in the preparation of individual sports and wellness programs for university students.
About the Authors
R. Yu. NikolaevRussian Federation
Can. Sci (biology), Associate Professor, Head of the Department of Physical Culture and Sports
Yaroslavl
AuthorID: 884321
T. N. Pleshcheva
Russian Federation
Senior lecturer of the Department of General hygiene with ecology
Yaroslavl
AuthorID: 1105806
A. A. Khakhalina
Russian Federation
Yaroslavl
References
1. Костромина С.Н., Дворникова Т.А. Психологические факторы формирования когнитивных учебных стратегий у студентов // Вестник Санкт-Петербургского университета. Психология. 2016. Том 6. № 4. С. 110–119.
2. Кукушкина, Е. А. Исследование эмоционального выгорания у школьников 11 класса и студентов младших курсов / Е. А. Кукушкина, И. А. Золотова // Проблемы теории и практики современной психологии: Материалы XXII Всероссийской с международным участием научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых ученых, посвященной 30-летнему юбилею факультета психологии ИГУ, Иркутск, 27–28 апреля 2023 года / Редколлегия: И.А. Конопак [и др.]. Иркутск: Иркутский государственный университет, 2023. С. 104-107.
3. Холодная, М. А. Феномен концептуализации как основа продуктивности интеллектуальной деятельности и совладающего поведения / М. А. Холодная, С. А. Хазова // Психологический журнал. 2017. Т. 38, № 5. С. 5-17. – DOI 10.7868/S0205959217050014.
4. Айзенк, Ю. Природа интеллекта - битва за разум / Ю. Айзенк, Л. Кэмин. М., 2002.
5. Абкович, А. Я. Некоторые подходы к психологическому изучению внимания в России и за рубежом / А. Я. Абкович // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М.А. Шолохова. Педагогика и психология. 2015. № 1. С. 99-104.
6. Фаликман, М. В. Внимание и структурирование в зрительном поиске среди буквенных стимулов / М. В. Фаликман // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2014. Т. 11, № 2. С. 150-159.
7. Плещёв И.Е. Влияние физической подготовленности на уровень остаточных знаний студентов медицинского вуза / И. Е. Плещев, К. Н. Ефремов, С. В. Гудимов, Р. Ю. Николаев // Глобальный научный потенциал. 2024. № 9(162). С. 95-99.
8. Филатова Ю. С. Формирование профессиональных коммуникативных умений врача на разных этапах профессионализации / Ю. С. Филатова, И. А. Золотова // Актуальные вопросы медицинской науки. 2024. № 1(2). С. 32-37.
Review
For citations:
Nikolaev R.Yu., Pleshcheva T.N., Khakhalina A.A. The Importance of Physical Culture in the Development of Cognitive Functions in Medical Students. Medical Psychology in Russia. 2025;17(1):38-42. (In Russ.)